شنبه, ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ ۱۲:۱۶ ۵۲
چچ
معرفی سنجنده چندطیفی Carbonite

معرفی سنجنده چندطیفی Carbonite

در ادامه مطالعه سامانه های ماهواره ای، در این مطالعه به بررسی منظومه ماهواره ای Carbonite پرداخته شده و ویژگی های این مجموعه از ماهواره ها توضیح داده شده است.

پروژه منظومه ماهواره ای Carbonite با هدف توسعه و تثبیت روش ها و فناوری های نوین طراحی و ساخت سریع با استفاده از قطعات و تجهیزات COTS تعریف، اجرا و به مرحله بهره برداری رسیده است. این ماهواره سنجشی با پلتفرمی به وزن تقریبی 100 کیلوگرم، برای انجام ماموریتی 5 ساله در مداری خورشید آهنگ به ارتفاع 550 کیلومتر، طراحی و بهینه سازی شده است. اولین نسخه این پروژه در 10 ژولای 2015 توسط ماهواره بر PSLV-C28 سازمان فضایی هند با موفقیت در مدار زمین قرار گرفته است. در سال 2018 نیز نسخه ارتقاء یافته آن با نام Carbonite-2 توسط ماهوار بر PSLV-XL عملیاتی شده است.


منظومه ماهواره ای Carbonite


سنجنده این ماهواره که ظرف مدت هشت ماه طراحی و ساخته شده، با بهره گیری از فناوری ها پیشرفته در حوزه اپتیک نسل جدیدی از سامانه های تصویربرداری فضایی را معرفی نموده است. قابلیت تصویربرداری و پردازش داده به صورت ویدئو از جمله دستاوردهای شاخص این پروژه است. فاصله نمونه برداری زمینی 1.2 متر و ابعاد فریم 5.9 کیلومتری رنگی به کمک سامانه کنترل وضعیت پیشرفته با قابلیت مانور 45± درجه، امکان دنبال کردن اهداف خاص به مدت 2 دقیقه را فراهم آورده است.


تصویری از فرودگاه دبی اخذ شده توسط Carbonite2
شکل 1 – تصویری از فرودگاه دبی اخذ شده توسط Carbonite2


از دیگر ویژگی های مهم سامانه تصویربرداری این ماهواره می توان به طراحی بهینه آن جهت انجام مجدد فرآیند کانونی در شرایط مداری اشاره نمود. در این طراحی با استفاده از یک آینه اولیه بیضوی و کنترل و کاهش درجات آزادی محل و وضعیت قرارگیری آینه ثانویه از 5 به 3 درجه، همچنین بهره گیری از المان های جبران ساز و الگوریتم پیشرفته پردازش تصویر، هرگونه انحراف از کیفیت مطلوب تصویر با تغییر در محل و وضعیت آینه ثانویه به صورت آنی اصلاح می شود. شکل 2 نتایج شبیه سازی های انجام شده جهت بهینه سازی طراحی و تعیین تلرانس قابل پذیرش در محل قرارگیری آینه ثانویه با توجه به کیفیت تصویر نهایی را نشان می دهد. در این نمودار که درصد کاهش تابع انتقال مدولاسیون (MTF) نسبی در نصف فرکانس نایکوئست را برحسب میزان تیلت و انحراف از مرکز آینه نمایش می دهد، به وضوح دیده می شود که طراحی صورت گرفته به منظور جبران اثر واکانونی در محدوده مشخص و نسبتا گسترده ای، نتایج قابل قبولی ارائه می کند.


نمودار که درصد کاهش تابع انتقال مدولاسیون برحسب میزان تیلت و انحراف
شکل 2 - نمودار درصد کاهش تابع انتقال مدولاسیون برحسب میزان تیلت و انحراف


آدرس کوتاه شده:
فهرست طبقات