شنبه, ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
۱۰:۳۸
۹۰۴
طبقه بندی:
توسعه کاربرد RS
چچ
پایش ماهواره ای آزادراه در حال احداث آبیک – چرمشهر(آزاد راه غدیر)
در این مطالعه با استفاده از قابلیت گستردگی و وسعت دید تصاویر ماهواره ای، کار ساخت آژاد راه آبیک- چرمشهر (آزاد راه غدیر) نظارت شده و کار ساخت و ساز آن در طول مسیر مورد ارزیابی قرار گرفت.


مراسم کلنگ زنی پروژه ملی آزادراه آبیک به چرمشهر
آزادراه آبیک به چرمشهر با طول 158 کیلومتر با مساحت تقریبی پوششی سطحی 790 هکتار از اراضی (158000 متر طول آزاد راه و عرض 50 متر عرض) به عنوان کمربند جنوبی تهران نام گرفته است که نقش به سزایی در کاهش ترافیک مسیرهای منتهی به پایتخت و رونق هرچه بیشتر بخش حمل و نقل در استان های کشور دارد. مراسم کلنگ زنی پروژه ملی آزادراه آبیک به چرمشهر اول تیرماه 1394 در چرمشهر ورامین برگزار شد. کاهش بار ترافیکی آزادراه قزوین- کرج و کرج - تهران، صرفه جویی در مصرف انرژی به ویژه بنزین و گازوییل، گسترش ترانزیت کالا با افتتاح این آزادراه، کاهش تولید آلاینده ها و گازهای گلخانهای، کاهش هزینه های ناشی از اتلاف زمان برای وسایل نقلیه باری و مسافری، کاهش تصادفات جاده ای و توسعه کریدور بین المللی آزادراهی شرق به غرب و شمال به جنوب از جمله مهم ترین اهداف این پروژه ملی محسوب می شود.
با احداث این آزادراه بیش از ۲۰ کیلومتر طول مسیر کاهش پیدا می کند و زمان سفر برای وسایل نقلیه سبک را ۹۰ دقیقه و وسایل نقلیه سنگین را بیش از ۱۱۰ دقیقه کاهش می دهد (حسن احمدی نوری- معاون ساخت آزادراههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور-خبرگزاری مهر)
همچنین در مصرف بنزین بیش از ۷۰۰ میلیون لیتر و در مصرف گازوییل بیش از ۱۶۰۰ میلیون لیتر صرفه جویی می شود که در مجموع صرفه جویی کل به بیش از ۷۴ هزار میلیارد ریال می رسد. (حسن احمدی نوری- معاون ساخت آزاد راه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور) این آزادراه از لحاظ کیفیت و ایمنی در رتبه بالایی قرار دارد، سرعت طرح (حداکثر سرعت خودروها) در آزادراه غدیر 130 کیلومتر بر ساعت است که البته باید مشخص شود، از نظر ایمنی سرعت مجاز این آزادراه چه عددی تعیین خواهد شد (محمدحسین میرشفیع - نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور توسعه زیربنایی و طرحهای ویژه).
آزادراه کنارگذر جنوبی تهران یکی از ابرپروژه های ایران محسوب میشود که عملیات اجرایی آن در حال اتمام است. تمام خودروهایی که از محورهای غربی و جنوبی به استانهای البرز و تهران وارد میشوند، میتوانند با استفاده از این آزادراه وارد محورهای شرقی استان تهران شده و سپس تردد به سمت استان هایی مانند قم، ساوه و ... را داشته باشند. پیشرفت فیزیکی این محور در حال حاضر ۸۰ درصد است که این پروژه بسیار مهم حمل و نقلی تا پایان امسال تکمیل خواهد شد و در طول سال ۹۹ به بهره برداری میرسد (خیرالله خادمی- مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل-21 خرداد 1399). شکل 1.

شکل-1 : مراحل پایانی و آماده سازی برای افتتاح آزاد راه غدیر
با استفاده از تصاویر گوگل ارث (Google Earth) به پایش مسیر در محل احداث و چندین تقاطع غیرهم سطح آزاد راه غدیر پرداخته شده است (اشکال 1 تا 5).

شکل-2 : آزادراه در حال احداث آبیک - چرمشهر

شکل-3 : تقاطع غیر هم سطح آزادراه غدیر با تالاب صالحیه - 21 شهریور 1399

شکل-4 : تقاطع غیر هم سطح آزادراه غدیر با بزرگراه بوئین زهرا – شهریار - 21 شهریور 1399

شکل-5 : تقاطع غیر هم سطح آزادراه غدیر با اتوبان تهران – ساوه - 21 شهریور 1399

شکل-6 : تقاطع غیر هم سطح آزادراه غدیر با اتوبان تهران - قم و بلوار امام خمینی - 21 شهریور 1399